Cuti di Warmwell

Minggu lepas ada kelainan sikit. Kita pergi bercuti dua malam di Warmwell, berdekatan dengan Weymouth. Isyhh! Tak pernah jejak tempat ni dan kebetulan inilah pertama kali kita bercuti di holiday cabin di U.K. Sebiji macam tinggal kat chalet! Cuma ada banyak aktiviti-aktiviti menarik. Percutian sebegini memang fofular dengan kaum British; terutama di tempat-tempat seperti Centreparcs dan Butlins. Yang kita sewa adalah resort percutian Parkdean

Perjalanan dari London memakan dalam 3 jam. Balik dari kerja macam lipas kudung; terus masak apa yang perlu, bungkus kain baju dan lari ke kereta. Nak sampai sana sebelum 11 mlm tapi memanglah kalau tengah kelam-kabut, mesti ada yang tak kena. Tayar pancit dah... lagipun sesat sekejap. Nasib baik kat lebuhraya.

Bila sampai jalan menuju ke resort tu, alamak gelapnya! Ni kalau ada orang tahan kereta, gerenti kita pecut. Terbayang-bayang cerita seram. Malam tu memang tak boleh nampak apa-apa. Cuma esokan harinya baru dapat tangkap gambar cabin yang kita tinggal.

Cabin dia selesa juga ~ cukup tempat untuk 8 orang tidur. Perkakas dan peralatan dapur lengkap dengan peti sejuk besar, alat ketuhar, pinggan mangkuk, periuk. Tinggal bawa makanan untuk dimasak. Ada juga anjung. Eee.. kalau musim panas, dah tentu kita bikin BBQ!

Macam kampung betul! Cuma tak ada ayam berkokok waktu pagi je. Tapi kita ada pelawat lain...

Burung pheasant dan tupai!

Pelbagai aktiviti tersedia ada. Anak-anak dah gembira betul dapat pergi kolam renang. Apatah lagi kolam renang ada mesin ombak dan gelungsur tinggi. Lepas berenang terus mereka berlari ke Jungle Gym sementara yang besar sikit boleh pergi rollerblading. Sampai tak ingat nak makan tengah hari. Ada juga aktiviti lain seperti crazy golf dan gelungsur salji atas dry slope. Kalau nak aktiviti tenang sikit, boleh juga pergi memancing di antara tiga tasik kecil yang sedia ada.

Pada waktu malam, kami ke arcade, sementara menunggu pertunjukkan. Perabih duit betul tapi nasib baik harga tak lah semahal main arcade di London. Inilah pertunjukkan yang ditunggu-tunggu si kecik ni...

Lena sungguh anak-anak tidur malam tu. Maklumlah dah penat menari-nari dan terkinja-kinja

Esoknya kami pergi ke Snowflex, tempat gelungsur salji dry slope. Boleh belajar snowboard atau ski kalau mahu. Tinggi juga tempat tu.

Oleh kerana kesuntukkan masa, kami sewa boya Swiss Bobbing saja. Itu pun dah cukup seronok. Duduk atas boya dan terus gelungsur turun. Habis basah kuyup baju. Tak sangka dry slope tu basah juga kerana dicurah air untuk senang gelungsur.

Macam-macam gaya gelungsur!

Sayangnya, kami terpaksa pulang hari Ahad tu. Kalau ada lebih masa, sudah tentu boleh berziarah tempat-tempat seperti Durdle Door, Lulworth Cove dan Weymouth. Kami bertolak tengah hari jadi dapat juga melihat permandangan sekeliling macam ni ...