6 perkara pelik pasal diri saya

Alamak... saya dah kena tagged! Bukan main lama lagi saya mengelak tapi cik Mulan dah dapat pun tagged saya. Dah nak dekat dua hari saya terfikir apakah yang pelik pasal diri saya ni. (agaknya ramai kengkawan dah teriak macam-macam). Maaf jika catitan kali ni bercampur-baur Inggeris-Melayu ye?

6 Weird Things about me (6 Perkara Pelik pasal diri Saya)

1. Pernah sekali kawan sekerja saya di Christie's tanya apabila saya bercakap, adakah saya berfikir dalam Bahasa Melayu dan translasi dialog saya ke Bahasa Inggeris? Pelik juga soalan ni tapi bila saya fikir betul2, dah sah dah..... Dah lama sangat makan kentang dengan sos tomato. Saya banyak berfikir dalam Bahasa Inggeris. Mimpi pun kekadang dalam Bahasa Inggeris. Patutlah lembab sangat nak tulis dalam BM kebelakangan ni. Pasal saya terpaksa translasi fikiran Inggeris saya kepada Bahasa Melayu. Nasib baik boleh pasang kamus Dewan online.

2. Kalau pakai cutlery (tak kisah sudu, garfu ataupun pisau), mesti kena set yang sama ataupun mesti sama berat. Kalau lain-lain, rasa sangat janggalnya. Yang peliknya kalau pakai chopsticks dengan sudu, ok pulak tu. Tak pun rasa janggal. Dan paling favourite, makan pakai tangan lah.

3. Kalau ada barang-barang rempah ke, sos ke, condiment ke yang ada tutup kertas ke plastik, saya tak boleh buka sampai habis. Mesti tinggal sedikit supaya boleh tutup balik. Walhal kekadang benda tu tak simpan dan terus dibuang.

4. Saya ni penakut besar! Tak suka tengok cerita seram atau cerita hantu. Cerita panas Pontianak Harum Sundal Malam pun tak pernah tengok. Cukup tengok bab dia jadi primadonna je. Time dia jadi hantu tu... isyyhhh tak boleh lah. Kirim salam je. Bukan cerita hantu je, cerita sedih pun tak boleh tengok. Cuma suka tengok cerita kelakar atau kartun. Kalau bab kartun tu, dah banyak dvd kat rumah.

5. Makanan apa je saya bedal. Cuma ada dua je yang haram saya tak makan. Baked beans dan aiskrim strawberi berkrim. Tu aiskrim strawberi tu ada cerita. Masa sekolah rendah, saya pernah makan aiskrim strawberi waktu rehat. Dah habis makan, apa lagi? Lari-lari bawah panas terik dan main pusing-pusing bak Wonder Woman. Masa masuk kelas lepas rehat, saya rasa pening-pening dan terus termuntah atas beg sekolah. Alamak... muntah tu warna pink macam aiskrim strawberi tu. Sampai hari ni, saya tak boleh makan aiskrim strawberi berkrim. Tapi strawberi sorbet tu dengan senang hati saya telan.

6. Saya tak suka pakai baju baru melainkan 100% cotton yang lembut. Rasa macam gatal sangat. Kekadang baju baru tu, kena cuci 2-3 kali baru saya pakai. Kasut pun macam tu juga. Tu yang malas sangat nak beli baru. Sampai teruk baju dan kasut berlubang baru saya tukar. Hmm... tak kaya-kaya juga aku ni. Hehehehe

Ni saya nak cari mangsa ni.... jadi saya tagged Panji Semerang, Hitam Manis pandang tak jemu, Orang Jauh, Orang Kent balik Msia, Kawan Lama dan Ewok Terserah nak bikin ke tak.

7 comments:

Anonymous said...

Hehe..lama jugak trauma strawberry ice-cream tu ya:D

melayudilondon said...

ooo teruk betul pukulan trauma tu. kalau bebudak sekarang, agaknya dah kena pegi counselling.

Mulan said...

kah kah kah.. ice cream strawberry!! nasib tak minat jugak, sbb i can easily imagine things, termasuk la cencaluk tu. i pun tak suka baju baru. gatal kan.

melayudilondon said...

wahahahha apa pulak cencaluk masuk dlm cerita ini? cencaluk dan tempoyak i masih belum khatam makan lah cik mulan

Mulan said...

nope, strawberry ice cream tu kalau dah cair, looks a bit like cencaluk!! i tak try cencaluk lagi.. hhmm ada geli sikit.. but tempoyak's yummyyy...

Anonymous said...

haha.tergelak juga bc sejarah akak dgn ice cream strawberry tu yer :)

melayudilondon said...

oooo tu trauma akak nampak muntah warna pink tu. hehehehe hah, sapa suruh main pusing-pusing macam wonder woman?