Ibu Mertuaku

Siapa tak pernah tengok cerita Ibu Mertuaku? Cerita tragikomedi terunggul. Tak payah lah saya lakarkan cerita ni. Mungkin dah ramai dah hafal dialog dari filem ni :

"Alahhh Kassimmm...maafkan Mak Kassim, mak dah tua Kassim..."

"Abang Biiiidiiinnnnn....."

"Kassim Selamat? Siapa dia? Majistret, Lawyer?"

"Ah-li musik? Pantang nenek moyang aku ah-li musik!"

Eee..jahat betul watak ibu mertua tu, yang telah dilakunkan oleh Mak Dara. Siapa yang tak rasa macam nak sepak je? Siapa yang tak merasa sedih melihat Kassim Selamat terkapar-kapar berjalan dalam hujan waktu dia buta? Dan siapa yang tak gerun tengok Kassim Selamat mencapai garfu untuk mencucuk mata yang pulih?

Filem ini ada kenangan buat saya. Lokasi perfileman adalah di Singapura. Ingat tak rumah bawah kolong yang didiami oleh P Ramlee dan Sarimah sewaktu mereka tak berduit? Memang kediaman tersebut wujud. Rumah itu terletak di Newton Road menghala ke Orchard Road. Satu rumah kampung yang agak besar dan bawah kolong dibagi menjadi beberapa buah bilik.

Kebetulan bilik bawah kolong yang digunakan dalam filem ini bersebelahan dengan bilik yang didiami oleh nenek dan atok saya sebelah mak. Maklumlah orang susah. Sebelum mereka pindah, saya ada juga ziarah Memang kecil tempat tu dan tak boleh berdiri. Di luar betul suasana kampung dengan itik dan ayam.

Sayangnya, sekarang rumah tersebut dah jadi ofis - kalau tak salah saya, untuk satu jenama kopi atau kereta. Bagai studio Jalan Ampas, segala kesan dan tanda adanya suatu industri perfileman Melayu makin pupus ditelan zaman; terbiar dan layu. Yang hanya boleh diharapkan adalah filem-filem sebegini akan sentiasa mala segar di hati peminat.

3 comments:

yuRa said...

kalau lah waktu itu awak ada camera digital, boleh lah awak abadikan gambar kolong rumah itu di blog ini. :)

memang segala yang fizikal dah pun pupus ditelan zaman. yang kekal dan abadi hanya di dalam kenangan ..

Kak Teh said...

ampun kan makkkkkkkkk kasssimmmmmmmmm!!!

melayudilondon said...

alah cik yura, jgn katakan digital camera; camera manual pun tak ada masa tu. baru umur 5 tahuh je lah.

KT, ah nanti kalau u jadi mak mertua, jgn jadi mcm mak dara ye? hehehehee