Selamat menyambut Ramadan

Kepada semua kengkawan yang membaca blog ini dan tamu yang terserempak, Selamat menjalankan Ibadah puasa! Kira hisab, kami kat U.K. ingat hari Minggu puasa - sampai dah buat janji nak bikin makan2 pre-puasa pada hari Sabtu. Tapi dah tengok anak bulan dan dapat sms dari ustaz (canggih tak?), kiranya 1 Ramadan jatuh pada Sabtu, 23 Sept.

Inilah juadah kami pada hari pertama berbuka. Roti kirai dgn kari ayam. Walaupun kari kurang garam sikit, tapi sambutan boleh tahan. Habis licin...






Inilah rupa Ramadan Countdown Calendar khas untuk anak-anak kecil. Ianya hampir serupa dengan Advent calendar Christmas yang popular di U.K. Cuma dah diubahsuai untuk Ramadan. Mungkin grafiks di depan boleh dibikin lebih menarik tapi tak apa lah. Asalkan ada....


Di belakang kotak ni, ada tarikh dari Ramadan day 1 sampai ke Ramadan day 29. Rupanya sikit macam tikam-tikam. Ada soalan agama yang mudah seperti "What do you say to end the fast" atau "Which Angel brought the word of God to the Prophet" hingga ke soalan seperti "Did you say your prayers today?" atau "Are we all equal in Islam?"


Dah jawab, boleh lah buka dapat coklat. Ni jari Alia ye? jadi coklat nampak besar sikit...
Lepas hari yang ke 29, ada kotak yang besar sikit "Eid Mubarak!"
Hmmm.. kalau ada entrepeneur sedang membaca blog ni, mungkin boleh import idea ini untuk keluarga di Singapura & Malaysia. Tak payah nak upah sehari $1 or RM1. Kalendar ini dikeluarkan oleh Kinnerton yang juga import ke Australia. Sebahagian dari hasil jualan kalendar ini didermakan kepada London Central Mosque Trust dan Islamic Cultural Centre. Mungkin dah terlambat untuk saya meng"import" utk kengkawan di Singapure. Mungkin tahun hadapan, kalau berjumpa Ramadan lagi ye? Insya Allah.

3 comments:

yuRa said...

mak budak pun nak!

cara yang sangat kreatif untuk menggalak anak-anak berpuasa.

Kak Teh said...

nak roti kiradua dan calendar satu! oh yang tikam tu nak jugak! selam berposa!

Nani said...

Saya sukalah sangat baca pasal hal awak kat London. Seronok dapat tahu budaya berpuasa kat negara lain.